Omvisning på Nordlands Avis og Ranheimbrygga

Publisert av Jon Arne Jacobsen den 18.01.21.
Museumsbestyrer Geir Valla hadde invitert medlemmene både i Lionsklubben i Korgen og Hemnesberget til omvisning i lokalene til Nordlands Avis og Ranheimbrygga på Hemnesberget. En del av lionsmedlemmene hadde også med partnere.

Geir Valla ga en grundig orientering om Nordlands Avis, fra starten i 1883 til den opphørte en gang på 1970-tallet.

I Ranheimbrygga redegjorde Valla for en god del av den rikholdige samlingen, blant annet var det mange motorer, også en hjemmelaget i Hemnesberget som fungerte! En av den første serie påhengsmotor fra Evinrude så vi også. Fra Dønna var det også en båtmotor. Ellers inneholdt Ranheimbrygga mye interessant, både fra riktig gammel til, men også fra nyere tid. En god del av innholdet i butikken var intakt, og kassaapparatet med en spesiell tekst.

Etterpå var vi invitert av LC Hemnesberget til Båtstua, hvor vi fikk servert en velsmakende bacalao med tilbehør som  Asbjørn Solhaug hadde laget for anledningen.

Her sees en del av deltakerne.

Fungerende president i LC Korgen, Rune Vassdal takket for omvisning og god mat, og overrakte Asbjørn et rykende ferskt eksemplar av 2014-utgaven av Lionskalenderen fra LC Korgen.

Etter maten hadde Geir Valla et kåseri og viste bilder fra et mulig Vann-Vitensenter/Industrikraftmuseum på Indre Helgeland, som blant annet skulle dokumentere  vassdragsutbyggingen i Hemnes. Dette senteret skulle lokke turister til en stopp i kommunen – og ville også være historisk opplysende til både skoleelever, studenter og andre.

Samværet ble avsluttet med at presidenten i LC Hemnesberget, Jan Steinar Jakobsen, mer enn antydet at lionsmedlemmene i Korgen kanskje kunne vente seg en invitasjon til klubbens 50-årsjubileum i mars 2014.

LC Hemnes er fadderklubb for LC Korgen - som feiret 40-års jubileum i 2012.